Vårduk

Nu är äntligen min duk färdig quiltad, och till kantningen använde jag Fusible Thread.
Vliseline tråd skulle man kanske kunna översätta det med.



Närbild på quiltningen


Vliseline tråden som jag använde till avslutningskanten använder jag bara i undertråden,det blir alldeles för varmt att ha den i övertråden och du förstör din maskin.



Jag började med att sy på kanten som vanligt, efters det sydde jag med bred sick sack på rätsidan av tyget.
Först släppte jag lite på tråd spänningen.



Sedan var det dags att stryka över kanten till avigsidan, den fastnar då och man slipper nåla fast kanten.



Finessen med det hela är att för den som inte gillar att sy fast kanten med handsömnad enkelt och lätt syr fast den på maskin. När man gjort det är det bara att dra bort sick sack stygen.


Kommentarer
Postat av: Ingbritt K

Vilka spännande saker du gör. Har aldrig hört talas om sådan tråd, men någon gång ska väl vara den första. Duken är jättefin fast den ser svår ut.

2010-04-09 @ 14:10:01
Postat av: Anette L

Vilken jättefin duk du sytt - och tänk vad di hitter på di däringa oppfinnarna!



kram

Anette

2010-04-09 @ 21:41:04
URL: http://anettemcl.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0